مراسم قالیشویان
 قالیشویان( قالیشویان از منظر تقویم تاریخ ) یکی از رسوم سنتی مذهبی که سالهای مدیدی در منطقه مشهد اردهال صورت می گیرد مراسم
1 2 3 4 5 نسخه قابل چاپ
نوشته شده در تاریخ 1392/5/4 توسط محمد عظیمی
 قالیشویان( قالیشویان از منظر تقویم تاریخ )
 یکی از رسوم سنتی مذهبی که سالهای مدیدی در منطقه مشهد اردهال صورت می گیرد مراسم قالیشویان می باشد که در نزدیکترین جمعه به روز 17 مهرماه هرسال ، یا در دومین جمعه مهرماه هرسال انجام می شود . شاید تنها مراسم مذهبی باشد که به تاریخ هجری شمسی انجام می گیرد،زیرا تمامی مناسبتهای ولادت و شهادت ائمه اطهار و فرزندان آنان به تاریخ هجری قمری محاسبه شده وهرسال گردش دارد ولی مراسم قالیشویان در دومین جمعه مهرماه هرسال در اردهال برگزار می شود.
  تاریخ شهادت علی ابن باقر (ع)آنگونه که در تذکره ی امام زاده مورد بررسی قرا گرفته 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری بوده است  اینکه در دومین جمعه مهرماه هرسال مراسمی بزرگ انجام گیرد جای بحث دقیق و موشکافی علمی و تاریخی دارد.
 
برای توجیه اینکه چرا یک شهادت به تاریخ شمسی صورت می گیرد ، علل و ریشه هایی مورد بحث قرار می گیرد که از منظر گاههای مختلف قابل بررسی است که یکی از آنان از منظرگاه سنت های ایران باستان و قدیمی است و نویسندگان مختلف ریشه های مختلفی درباره انجام مراسم ذکر کرده اند.
در فرهنگ ایران زمین پیوسته قهرمانی برتر و انسانی کامل حضور داشته است . کشتن سیاوش پور کاووس پادشاه ایران و کشتن وی توسط افراسیاب، باعث خشم ایرانیان می شود و سپاهی بزرگ از ایرانیان سلحشور به سرکردگی رستم به کین خواهی و انتقام خون سیاوش بر می خیزد وبا کشندگان او به جنگ و نبرد می پردازد . سیاوش در فرهنگ ایران یک شخصیت مذهبی نیز به شمار می رود . 


1-جزوه بنیاد پژو هش های آستان قدس رضوی ،ص 7  


ودر فرهنگ باستانی ایران جنبه معنوی و روحانی داشته است و با مرگ سیاوش اسطوره شهادت و قداست وی در بطن فرهنگ ایران زمین شکل می گیرد . هزاران  سال مردم بخارا بر کشتن وی نوحه سرایی می کردند . 
تا اینکه با ورود دین اسلام به ایران ، این فرهنگ در عمق جان ایرانی بن مایه های اسلامی نیز پیدا می کند وقتی حسین بن علی (ع) در سال 61 هجری در کربلا با قساوت و بیرحمی به شهادت رساندند ، از آن زمان تاکنون هر ساله در روز عاشورای امام حسین (ع) مراسم با شکوهی در سوگ شهادت ایشان برگزار می شود . با ورود تشیع در ایران ، به تدریج دررفتارهای فرهنگی و تفکر و باورهای دینی عامه مردم دگرگونی هایی پدید آمد ، برخی رفتار ها و عقاید و رسوم کیش های پیشین ایرانیان که با ساختار های مذهبی و انگاره های مذهبی مذهب تشیع مطابقت نداشتند و احتمالاً در تعارض بودند ، رفته رفته کنار گذاشته و فراموش شدند یا جای آن را رفتارها و آداب دین جدید گرفت و یا با عناصر فرهنگ اسلامی در آمیختند و صبغه مذهبی یافتند . 
حماسه ی شهادت امام حسین (ع) شکلی تازه در عرصه فرهنگ شهادت جویی پدید آورد و پاسخ درخوری به خواست ها و آرزوهای مردم شیعه ایران داده این قهرمان تاریخ تشیع با شهادتش آئینی نو و جنبشی انقلابی در فرهنگ شهادت در جامعه مذهبی ایران پدید آورد و آن جنبه اسطوره ای ایرانی و حماسی آن وقتی با جنبه های تشیع ناب اسلامی در آمیخت باعث شد با وجود اینکه ما عرب نیستیم (بخاطر وجود همان بن مایه های حماسی قدیمی ) بزرگترین حماسه قلمداد شود . در حالی که با وجود این مطلب که واقعه عاشورا خاستگاه عربی دارد برای عرب ها جنبه حماسی به خود نگرفته است . 1
حال هزار سال پس از واقعه کربلا ، مردم حاشیه کویر ایران با بهره گیری از عناصر سازنده حماسه شهادت امام حسین در کربلا روایتی حماسه گونه از هجرت و شهادت امامزاده سلطانعلی(ع) می پردازند و آن را در مجموعه ای از رفتار های سنتی – ایرانی در مراسم تشیع و خاک سپاری اودر سالگرد شهادتش بازگو می کنند .





برچسب ها:
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
آرشیو مطالب
نظرسنجی
بهترین مداح هیئت در سالهای گذشته کیست؟







پیوند ها
وصیت نامه شهدا
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
دریافت همین آهنگ

body style="text-align:center">
آمار وبلاگ
بازديد امروز : 16
افراد آنلاين : 1
بازديد ديروز : 0
بازديد ماه : 15
بازديد سال : 368
کل بازديدها : 73648
مجموع اعضا : 1
تعداد مطالب : 25
تعداد نظرات : 30