هیئت انصار الحسین مشهد اردهال - آرشیو 1392/4
<-Description->
1 2 3 4 5 نسخه قابل چاپ
نوشته شده در تاریخ 1392/4/11 توسط محمد عظیمی
اردهال



برچسب ها:
1 2 3 4 5 نسخه قابل چاپ
نوشته شده در تاریخ 1392/4/5 توسط محمد عظیمی
آئین سنتی مذهبی قالی‌شویان همزمان با سالروز شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) در دومین جمعه مهر ماه هر سال در منطقه مشهد اردهال كاشان برگزار می‌شود.در این مراسم شرکت‌کنندگان که از اطراف برای برگزاری این مراسم آمده‌اند در حالی که چوب‌هایی به دست دارند، قالی‌ای را به نماد شستن خون حضرت علی بن محمد باقر در چشمه می‌شویند.
به گزارش مشرق به نقل از عقیق، معاون میراث فرهنگی كشور از ثبت جهانی پرونده قالی‌شویان مشهد اردهال در هفتمین اجلاس كمیته میراث معنوی در پاریس به عنوان افتخار جهانی دیگری برای میراث فرهنگی ایران خبر داد.

مسعود علویان صدر با اشاره به برگزاری هفتمین اجلاس كمیته میراث معنوی در پاریس با حضور نمایندگانی از كشورهای مختلف افزود: با تلاش‌های "سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری" ، پیشنهاد كشورمان برای ثبت جهانی مراسم قالی‌شویان مشهد اردهال در این اجلاس به تصویب رسید.

وی اضافه كرد: در این اجلاس كه در پاریس در حال برگزاری است پرونده مراسم قالی‌شویان مشهد اردهال از سوی جمهوری اسلامی ایران به این اجلاس ارائه شد كه به ثبت جهانی رسید.

وی یادآور شد: مراسم قالی‌شویان مشهد اردهال به عنوان دهمین اثر در فهرست جهانی میراث ناملموس به ثبت رسیده است.در این اجلاس 36 اثر فرهنگی برای ثبت جهانی پیشنهاد شده بود كه در این میان پرونده مراسم قالی‌شویان مشهد اردهال از سوی جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است.

علویان صدر با بیان این كه جمهوری اسلامی ایران یكی از 148 عضو كنوانسیون میراث فرهنگی معنوی یونسكو است كه تاكنون موفق به ثبت 10 اثر فرهنگی معنوی خود در این نهاد بین‌المللی شده است خاطرنشان كرد: ثبت جهانی پرونده قالی‌شویان مشهد اردهال یك موفقیت بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران در حوزه میراث فرهنگی خصوصا میراث فرهنگی معنوی به شمار می‌آید.

به گفته معاون میراث فرهنگی كشور، در این اجلاس «یداله پرمون» مدیر مركز منطقه‌ای میراث معنوی یونسكو در آسیای مركزی و غربی و «محمدحسن طالبیان» مدیر دفتر تدوین پرونده‌های ثبت جهانی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران حضور دارند.

هفتمین اجلاس كمیته میراث معنوی از سوم دسامبر در یونسكو آغاز و تا هفتم دسامبر (13 الی 17 آذرماه جاری) در پاریس ادامه خواهد داشت.آئین سنتی مذهبی قالی‌شویان همزمان با سالروز شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) در دومین جمعه مهر ماه هر سال با حضور جمع كثیری از دلدادگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در منطقه مشهد اردهال كاشان برگزار می‌شود.

آیین سنتی و مذهبی قالی شویان که همه ساله در مشهد اردهال در ۴۲ کیلومتری غرب کاشان برگزار می‌شود تنها آیین مذهبی اسلامی است که به تقویم خورشیدی برپا می‌شود. در این مراسم شرکت‌کنندگان که از اطراف برای برگزاری این مراسم آمده‌اند در حالی که چوب‌هایی به دست دارند، قالی‌ای را به نماد شستن خون حضرت علی بن محمد باقر در چشمه می‌شویند.





برچسب ها:
1 2 3 4 5 نسخه قابل چاپ
نوشته شده در تاریخ 1392/4/4 توسط محمد عظیمی





برچسب ها:
1 2 3 4 5 نسخه قابل چاپ
نوشته شده در تاریخ 1392/4/4 توسط محمد عظیمی
آدرش زیر را کپی کنید و در قسمت وارد کردن آدرس در بالای صفحه خود paste کنید تا مشهد اردهال google Maps ببینید.


http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=34.032176,51.104279&spn=0.326058,0.676346&t=m&z=11&source=embed





برچسب ها:
1 2 3 4 5 نسخه قابل چاپ
نوشته شده در تاریخ 1392/4/4 توسط محمد عظیمی

  http://www.ardehal.org/System_Management/image/albumx1/big/-8588374591284374102.jpg  


قتلگاه ميعادگاه عاشقان


در اسلام دو محل به نام قتلگاه وجود دارد,اول قتلگاه حضرت اباعبدالله الحسین سید الشهدا (ع) در کربلا و دوم قتلگاه امامزاده (کربلای ایران) که متعلق است به حضرت علی بن امام محمد باقر (ع) در اردهال.

قتلگاه آن حضرت از لحاظ جغرافيايي  در 4 کیلومتری  و در امتداد همان رشته كوهي قرار دارد كه در دامنه آن مرقد مطهر حضرت واقع شده است و تقريبا مابين زيارتگاه و قريه خاوه مي باشد که در دره ای است که مسیری به روستای ازناوه می باشد.

روایت است که در میدان جنگ وقتی در شکاف دربند تشنگی بر حضرت غلبه کرد  و برای وضو ساختن هم آب می خواست ,قدری بالاتر رفته  سنگی را از جا برداشت به حکم الهی آب از زیر سنگ جاری شده  همه با آن آب وضو ساخته , نماز را به جماعت ادا کردند.

میدان مقدس قتلگاه , میدان رشادت ,شجاعت ,فداکاری ,در عین حال شهادتگاه,  سجده گاه آن حضرت و یارانش بود. واقعه کربلا در اینجا دوباره تکرار شد .نور دیده رسول خدا در نهایت مظلومی و  بی کسی , وقتی

شربت شهادت نوشید, خورشید تیره گشت,آسمان خون گریست , وحشیان صحرا از چرا بازماندند.

قتلگاه يادآور صحنه هاي عاشوراي حسيني است.

قتلگاه خون گلوي علي بن باقر(ع)  را به خود ديده است.

قتلگاه ميعادگاه عاشقان اهل بيت است.


 

از شيخ ابو سعيد مروي است از روزي كه حضرت را در منطقه شهيد كردند تا پنجاه سال بعد چون 27 جمادي الثاني ميرسيد ،آواي گريه و نوحه از دل هر سنگي بر مي خواست و پس از آن مدت ديگر كسي آن صدا را نشنيد اكنون هزاران عاشق دلباخته اهل بيت عصمت و طهارت و ارادتمندان به حضرت  به قتلگاه آن حضرت مشرف و نماز خوانده و به حاجات مشروع خود مي رسند.

http://www.ardehal.org/System_Management/image/albumx1/big/-8588374590396361823.jpg






برچسب ها:
1 2 3 4 5 نسخه قابل چاپ
نوشته شده در تاریخ 1392/4/4 توسط محمد عظیمی

     
- نامه نوشتن جمعی از مومنین فین و کاشان  به امام باقر (ع) و فرستادن آن نامه با دو پیک
- شهادت حضرت در روز دهم پاییز
- نماز خواندن حضرت پیش از شهادت
- بریدن سر حضرت و فرستادن آن به دارالسلطنه قزوین
- دفن سر حضرت در قزوین یا در کنار بدنش در اردهال
- خاک سپاری پیکر حضرت سه روز پس از شهادت
- خونخواهی کردن  اهالی فین و خاوه و کشتن قاتلان حضرت و یارانش
- نشانه گذاری روی قبر حضرت علی ابن محمد الباقر (ع) به دست عموزاده اش غیاث الدین
- گرد آمدن فینی ها با چوب و چماق و بیل و بر پا کردن مراسم سالگرد شهادت حضرت علی ابن امام محمد باقر (ع)( مراسم امروزی با چوب و به مراسم قالیشویان مشهور است).
http://www.ardehal.org/System_Management/image/albumx1/big/-8588374577231022572.jpg
- نامه نوشتن کوفیان به امام حسین (ع ) و فرستادن آن نامه با دو پیک
- برافراشتن خیمه در صحرای کربلا
- شهادت امام حسین (ع) در روز دهم محرم
- نماز خواندن امام حسین (ع) پیش از شهادت
- بریدن سر امام و فرستادن آن به دار الخلافه یزید
- دفن سر امام در دمشق یا در کنار بدنش درکربلا
- خاک سپاری پیکر امام سه روز بعد از شهادت
- حمل پیکر امام با بوریا
- خونخواهی کردن کوفیان و کشتن قاتلان امام و یارانش
- نشانه گذاری روی قبر امام حسین به دست امام زین العابدین
- گرد آمدن مردم بنی اسد با بیل و کلنگ در کربلا و برپا کردن مراسم سالگرد امام حسین (ع ) در ایام محرم و صفر

      http://www.aysanparvaz.com/Images/SubGroup/140.jpg





برچسب ها:

شناسنامه حضرت ابالحسن علی بن محمد الباقر (علیه السلام)

   


نام: علی(ابوالحسن، طاهر)

پدر: محمد ابن علی ابن الحسین(ع)

مادر: امّ ولد( نام های او زیینب، لیلا، امّ حکیمه)

فرزندان: احمد و فاطمه- فاطمه یکی از همسران امام کاظم (ع)

سن: 32 سال

مسئولیت: نائب خاص امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق(ع)

سال اعزام: حدود 113 هجری قمری و اوایل قرن دوم

حاکم دوران: هشام بن عبدالملک

محل شهادت: قتلگاه حضرت در 4 کیلومتری حرم مطهر ( بند سنگی ازناوه)

تاریخ شهادت: 27 جمادی الثانی116 ه.ق

چگونگی شهادت: جدا شدن سر از بدن مبارک آن حضرت با لب تشنه و فرستادن آن به دارالخلافه

قاتل: ارقم شامی حدود 55 سال بعد از واقعه ی کربلا


یکی از 4 امامزاده ی لازم التعظیم در کشور


دفن عده ای از شهدا در رکاب حضرت علی بن محمد الباقر (ع) در قتلگاه.

(به قسمت کربلای ایران- شهادتگاه مراجعه شود)


مشاهده ی کرامات زیادی در حرم مطهر و شهادتگاه آن حضرت ... و زیارت آیت ا... العظمی مرعشی نجفی از سردابه ی اجساد شهدا در ایوان صفا در سال 1341 ه.ش


http://www.ardehal.org/System_Management/image/albumx1/big/-8588374561849434610.jpg





برچسب ها:
1 2 3 4 5 نسخه قابل چاپ
نوشته شده در تاریخ 1392/4/4 توسط محمد عظیمی




مشهداردهال بعد از ورود به ایوان صفا، سمت راست پله ها سردابه ای وجود دارد که تقریبا به طول و عرض 6*3 و دارای عمق 5/3 متر می باشد. درباره این سردابه و تابوت های داخل آن سخنان زیادی گفته اند از جمله نقل می کنندکه در سال 1313 اعتضادالدوله حکمران قم به مشهد اردهال آمده فرمان می دهد تا روی سردابه را می شکافند و شخصا داخل سردابه شده حدود یکصد تابوت در آنجا دیدار می کند که در هر یک جسدی سالم و از هم متلاشی نشده در حالی که لباس زندگی به تن داشتند و روی گونه های بعضی خون خشکیده نمودار بود مشاهده می کند و ایشان را از یاران سلطان علی (ع) می شمارد. این شهرت حس کنجکاوی اهل تحقیق را برانگیخته و از جمله به سمع حضرت آیت الله آقای سید شهاب الدین مرعشی نجفی (رحمه الله) رسیده بود و معظم له که بیش از هر کس پی جوی کشف حقایقند در سال 1341 شمسی دعوت اهل محل را برای مسافرت به مشهد پذیرفته و به نیت تامین موتور برق بدان محل حرکت کرده ضمن اقامت چند روزه خود در مشهد برای مشاهده سردابه از نزدیک اظهار کمال علاقه می کنند در نتیجه در نیمه شبی گوشه ای از سطح ایوان صفا را شکافته دریچه ای به سردابه باز می کنند و پس از تهویه مصنوعی هوای داخل سردابه، 

به امر ایشان چند نفر از جوانان محلی داوطلب ، چراغ زنبوری حاضر را گرفته با کمک چندین نفر از معتمدین و مومنین داخل سردابه می شود و پس از کسب اطمینان از عدم وجود خطر معظم له به کمک وی از خاکریز کنار سردابه به زیر رفته، وارد محوطه آن می گردند و بطوری که ایشان نقل فرمودند: در جانب شرقی سردابه متجاوز از یکصد تابوت به اندازه های مختلف بلند و کوتاه و رنگهای متفاوت زرد و سیاه در سه ردیف روی یکدیگر گذاشته شده است که قسمتی از تخت های چند تابوت شکسته شده است و درون هر یک جسدی در لباس با سر و صورت باز و مو های ژولیده نمودار است حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی در بازدید خود در سال 1341 از نپوسیدن تابوت ها(سالم ماندن اجساد) اظهار تعجب نموده و شهدا را از یاران حضرت علی بن باقر (ع) قلمداد نموده اند.



منبع: کتاب مجموعه تاریخی مشهد اردهال (کاشان) تالیف :حسین فرخ یار صفحه 153

 





برچسب ها:
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
آرشیو مطالب
نظرسنجی
بهترین مداح هیئت در سالهای گذشته کیست؟







پیوند ها
وصیت نامه شهدا
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
دریافت همین آهنگ

body style="text-align:center">
آمار وبلاگ
بازديد امروز : 15
افراد آنلاين : 2
بازديد ديروز : 0
بازديد ماه : 14
بازديد سال : 428
کل بازديدها : 73708
مجموع اعضا : 1
تعداد مطالب : 25
تعداد نظرات : 30